Samtliga banor följer i stort de normala motionsspårets sträckning. Under de sista kilometrarna har dock sträckningen ändrats för att få in alla löpare till stadion för passering ca 1 km före målgång.
Google Earth fil (KML) för 20 km banan: Hornbergsloppet20km
Google Earth fil (KML) för 10 km banan: Hornbergsloppet10km
Underlaget är skogsstig, skogsväg och några hundra meter löpning på asfalt.
Dryck kommer att finnas vid 5 km, 11km och vid 15km

Km Beskrivning
1 Redan första kilometern bjuder på en vända upp på den berömda åsen. Även om stigen är fin är det en backe som tar en del på krafterna så det kan vara klokt att börja lugnt för att inte få upp pulsen alltför högt direkt.
2 Även under andra kilometern så ska åsen besegras ett par gånger. Backarna här är något snällare än de 2 inledande och sista delen på denna kilometer är en lång skön utförsbacke. Vid 2 km passeringen viker banan av från den stora stigen och vi lämnar här de som valt att löpa 5 km banan.
3 Denna del bjuder på skön löpning på lite mindre stigar där det kan vara svårt att passera långsammare löpare. Se upp vid vägövergången.
4 En lång rak utförslöpning är kännetecknet här. Stigen en bred och fin och här kan man vila upp sig lite – eller passa på att hålla hög fart för att avancera någon placering. En kort sväng upp på åsen innan 4 kilometersmarkeringen passeras. Sista delen av denna kilometer springs över en grusplan så var uppmärksam på banmarkeringen så att ni hamnar rätt när ni ska in i skogen igen.
5 Återigen blir banan lite smalare och det gäller att hålla koll på var man sätter fötterna. Vid ca 4,5 km finns den första vätskestationen och där viker även 10 km spåret av. Sammantaget är detta en relativt flack kilometer.
6 En relativt lättsprungen sträcka som i huvudsak går på mindre stigar genom skogen.
7 Här kan man inledningsvis öka farten om orken finns. Det är breda fina vägar till största delen och inte mycket backar. Sista delen av denna del går dock genom en tät skog där det kan vara svårare att hålla tempot.
8 Nu blir det löpning på grusväg ett tag. Första delen går på en bilväg och är relativt flack löpning. Efter halva sträckan blir det gräslöpning men fortfarande brett och fint så om det är torrt i marken är det lättsprunget. Har det varit en regning period kan du dock få blöta fötter och en tungsprungen halvkilometer att njuta av.
9 Här inleds med en kort sträcka över en åker innan banan viker in i en skogsterräng som kräver lite mer av oss. Är du en duktig terränglöpare och känner dig pigg är det möjligt att vinna några sekunder här men om du börjar känna av löpningen så kan det vara bra att ta det lite lugnare och passa på att vila lite.
10 Fortsatt löpning genom skogen men lite öppnare och större stigar än förra kilometern. Då vi kommit ett par hundra meter kommer vi till den mest utmanande delen av banan. Bitvis svår terräng och här börjar också stigningen uppmot Hornbergsklack. När vi passerar 10 km markeringen har vi klarat av den fösta delen av stigningen.
11 Efter ett kort skogsparti kommer en vänstersväng ut på en skogsväg. Drygt hundra meter lätt löpning innan banan viker av till höger och sista klättringen mot Hornbergsklack inleds. Vid ca 10,5 km kommer belöningen för de senaste minuternas slit. Passa på att njuta av vyerna och vätskestationen precis på toppen.
12 Nu inleds en lättsprungen del av banan som i princip sträcker sig ända fram till ca 15 km. Denna kilometer går genom skog och man behöver vara alert då stigen på vissa sektioner är lite stening men det är ändå en chans för benen och pulsen att börja återhämta sig något.
13 Nu är det bara att löpa på. Bred fin väg och svagt utför hela kilometern. För den som inte tagit helt slut på klättringen upp till Hornberget finns chansen att göra ett par riktigt snabba kilometertider här.
14 Fortsatt lättsprunget och den sista delen springs till och med på asfalt. Även om man här kan lockas att springa i ett högt tempo kan det vara värt att tänka på att man snart kommer vika in i skogen och börja med en mer kuperad del då åsen återigen ska löpas ett antal gånger, så att spara lite krut är klokt.
15 Sträckan inleds med några hundra meter asfaltslöpning innen vi viker in i skogen och underlaget blir grusväg och stig. Svagt uppför men relativt lättsprunget även här.
16 Då denna kilometer inleds ansluter vi till 10 km spåret som vi lämnade för en dryg mil sedan. Direkt blir det en kort men brant stigning som ger en indikation på om du lyckats vila upp benen under den lättsprungna delen. Även avslutningen på kilometern är en stigning upp på åsen och här brukar det börja kännas ordentligt för de flesta.
17 Lite utförslöpning på smalare stigar och passering av asfaltsvägen som även passerades efter drygt 2 km.
Efter ca 600 meter ansluter vi till den sträckning som löpts av deltagarna på 5 km loppet och nu springs återstående del av loppet på breda motionsspår.
18 Här bjuds du återigen på ett par vändor upp på åsen men denna gång från andra sidan. Den första är kort och brant medan den andra stigningen är svagare men längre. Breda och fina spår.
19 Inledningen på den näst sista kilometern är lättsprungen. En lång nedförsbacke bjuds vi på innan vi kommer ut på start och målrakan. Dock är det inte slut riktigt än utan vi passerar målområdet och får samla kraft från applåder och hejarop innan vi viker upp för åsen återigen och närmar oss den härliga grusgropen med 4 branta nedförs- och uppförsbackar. 2 av dessa hinner du avverka innan du passerar 19 km.
20 Sista kilometern inleds med de 2 sista jobbiga backarna i grusgropen och nu gäller det att ta fram viljan och pressa ur det sista ur kroppen. Med 500m kvar blir det mer lättsprunget igen och en lång skön nedförsbacke kommer innan du passerar över en träbro och viker in på målrakan och kan njuta av publikens hyllningar…